متن مصاحبۀ رئیس جمهور کرزی با خبرنگار اسوشیتد پرس
ارسالی رحمت اله روان ارسالی رحمت اله روان

این متن از سوی دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان منتشر گردیده تاموضوعات مصاحبۀ رئیس جمهور، که قسمت های از آن در مقالات خبرنگار اسوشیتد پرس انعکاس یافته است، بطور کامل و دقیق در دسترس عموم قرار گیرد.
کتی گنن
آیا ضرب الاجل 2011 و آغاز کاهش نیرو های نظامی امریکا در این سال، به اساس گفته های رئیس جمهور اوباما، برای شما بیانگر ظهور مشکلات در آینده است؟
رئیس جمهور کرزی
تصمیم کاهش نیرو های امریکایی که جدیداً وارد افغانستان میشوند در سال 2011 تصمیمی است که مربوط به خود شان میشود، و میتوانند در هر زمانی که بخواهند این کار را انجام دهند. ولی، ما باید در بارۀ اهداف و مقاصد موجودیت این نیرو ها در اینجا بحث کنیم. رئیس جمهور اوباما در بیانۀ دیروزش به درستی و با صداقت اظهار نمود که ایالات متحدۀ امریکا بعد از یازدهم سپتامبربخاطر امنیت ملی امریکا با حمایت متحدانش در ناتو و سازمان ملل به افغانستان آمد. این کار هم به نفع افغانستان و هم به نفع امریکا بود. ما میخواستیم که کشور خود را دوباره بدست آوریم، فرزندان مان را به مکتب بفرستیم و کشور مان را از چنگال تروریزم و تمامی عناصری که بر آن غلبه کرده بودند بشمول طالبان رهایی دهیم.
من همیشه تمامی تلاشم را به خرج داده ام تا به مردم جهان غرب، مقامات سیاسی شان و رسانه های غربی توضیح دهم که کدام فاکتور در سال 2001 باعث شکست طالبان و القاعده در مدت کمتر از یک ماه و نیم گردید، و چه عواملی باعث ظهور دوبارۀ شان شد.
من میخواهم در مورد دو فاکتور اساسی صحبت کنم.
اول اینکه مردم افغانستان میخواستند که آزاد باشند و مردم افغانستان احساس میکردند که بقیۀ جهان به افغانستان آمده بودند که از طریق کمک به مردم افغانستان به خود شان کمک کنند، و این کار به درستی انجام شد .
بناً، در آن زمان زمینه های مناسب سیاسی وجود داشتند، ما مردم افغانستان را با خود داشتیم. در سال 2001 زمانی که من از ترینکوت به کندهار آمدم، تمام ولسوالی های که در مسیر راه قرار داشتند یکی پی دیگری تسلیم میشدند و بعد از فرار طالبان بزرگان قوم امورات را در این ولسوالی ها بدست میگرفتند. ترینکوت نیز به همین منوال از کنترول طالبان خارج شد، ما در آنجا هیچ حضوری نداشتیم. بزرگان ترینکوت کنترول این ولسوالی را بدست گرفتند و بیرق سیاه، سرخ، سبز افغانستان را بر فراز ساختمان ولایت بر افراشتند، و بعد از گذشت سه روز از این واقعه ما را در کوه ها یافته و به آنجا بردند.
کتی گنن
چرا حالا دوباره طالبان برگشته اند؟
رئیس جمهور کرزی
این یک سوال بسیار مهم است. ما در کجای کار اشتباه کردیم؟ بناً، برای موفقیت استراتیژی جدید امریکا با حمایت متحدین این کشور در ناتو ما باید همان زمینه های سیاسی را داشته باشیم که در روز اول باعث موفقیت ما گردید.
کتی گنن
ولی شما چگونه میخواهید این کار را انجام دهید، در حالیکه مردم دیگر مانند گذشته باور و اعتماد لازم را ندارند؟
رئیس جمهور کرزی
نکتۀ اساسی که من میخواهم واضح بسازم همین است، مردم در آن زمان نیز بی باور بودند ولی ما توانستیم باور شان را بدست آوریم.
کتی گنن
مردم در آن زمان نسبت به طالبان بی باور بودند و طالبان کشور را ترک کردند. و حالا آنها نسبت به حکومت شما بی باور اند.
رئیس جمهور کرزی
امکان موفقیت ما به هیچ صورت وجود نخواهد داشت، مگر اینکه ما از مردم افغانستان حفاظت کنیم. و دوم اینکه مردم را قانع بسازیم که ما از آنها محافظت خواهیم کرد. و همچنین باید مردم را قانع بسازیم که هر آنچه که ما انجام میدهیم به شکست تروریزم منتهی خواهد شد. برای رسیدن به این هدف، همکاری های منطقوی لازمی است و بدون یک زمینۀ مناسب برای همکاری و اعتماد بین افغانستان و پاکستان و بدون اختصاص منابع لازم و رابطۀ کاری میان متحدین ما و افغانستان و متحدین ما و پاکستان این کار امکان نخواهد داشت.
کتی گنن
شما فکر نمیکنید که ضرب الاجل 2011 بر خلاف این هدف عمل میکند و همسایه های شما در پی آن خواهند شد که ببینند چی کسانی...
رئیس جمهور کرزی
حرف شما میتواند در این باره درست باشد ولی ضرب الاجل ها میتوانند تغیر کنند، مسئله ضرب الاجل 11 جولای 2011----- نیست. مسئله اینست که ما چگونه کار را آغاز میکنیم. ما در بارۀ پایان کار صحبت نمیکنیم و فکر نمیکنم که بتوانیم در آن باره حالا صحبت کنیم. ما باید در بارۀ آنچه که آنرا اکنون آغاز میکنیم صحبت کنیم و برای آغاز درست کار ما باید دو کار مقدماتی و مهم را انجام دهیم.
اول، ایجاد زمینۀ های لازم و مناسب سیاسی و دوم ایجاد زمینه های مناسب همکاری میان افغانستان و پاکستان با حمایت امریکا و بقیۀ جهان. این یک اقدام درست در جهت رسیدن به موفقیت و تحقق ضرب الاجل 2011 و موفقیت آن خواهد بود.
کتی گنن
چگونه میخواهید این فضای اعتماد را میان افغانستان و پاکستان ایجاد کنید....؟
رئیس جمهور کرزی
راه اندازی یک کمپاین موثر بر علیه افراطگرایی و تروریزم و اعتماد پاکستان به دوستی افغانستان و ادامۀ آن و اینکه افغانستان هیچگاهی توسط یک موجودیت دیگر بر ضد پاکستان استفاده نخواهد شد، افغانستان مطمین شود که پاکستان به هیچ دلیلی و برای رسیدن به اهدافش از تروریزم استفاده نمیکند، بقیۀ جهان ما را در این راه حمایت کنند و همسایه ها و کشور های منطقه با ما در رسیدن به این هدف کمک کنند.
کتی گنن
شما مشخصاً از ایالات متحده چه میخواهید؟ ایالات متحده مشخصاً چه کاری میتواند انجام دهد؟ امریکا چگونه میتواند پاکستان را مطمین سازد که افغانستان تهدیدی برای این کشور محسوب نمیگردد و یا تضمین کند که پاکستان از افراطگرایی حمایت نخواهد کرد؟
رئیس جمهور کرزی
از طریق یک سلسله اقدامات دیپلماتیک و میکانیزم های ایجاد اعتماد، سازماندهی مجدد و تقویت جرگۀ صلح بین پاکستان و افغانستان، از طریق ایجاد فضای اعتماد در منطقه طوریکه کشور های منطقه خود را محفوظ احساس کنند، بطور مثال هند، ایران، عربستان سعودی، چین و روسیه در این زمینه بسیار مهم هستند. امریکا باید حمایت و تفاهم این کشور ها را بدست آورد و از تمام وسایل برای ایجاد فضای همکاری میان ما و پاکستان استفاده کند. چراکه این کار باعث موفقیت ما میشود.
کتی گنن
زمانیکه من در کندهار یا هر جای دیگر با مردیم صحبت میکنم، آنها به پاکستان اعتماد ندارند. پاکستان چکاری میتواند انجام دهد که افغانستان بتواند به این کشور اعتماد کند، چنانچه که این کشور همین اکنون در وزیرستان جنوبی مصروف جنگ است؟
رئیس جمهور کرزی
ما و آنها هر دو باید برای جلب اعتماد یکدیگر کار های زیادی را انجام دهیم. روابط مان نسبت به گذشته خیلی بهتر است و ما باید برای افزایش همکاری ها و بهبود هر چه بیشتر روابط مان تلاش بیشتر کنیم. من فکر میکنم که هیچ یک از این دو کشور نباید از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ ورزند.
کتی گنن
در سال 2009 در مورد گفتگو با طالبان بحث های زیادی وجود داشته است. آیا شما فکر میکنید که ضرب الاجل سال 2011 این کار را مشکل میسازد و یا به آن کمک خواهد کرد؟
رئیس جمهور کرزی
من نمیخواهم که در مورد 2011 بعنوان یک ضرب الاجل صحبت کنم. چراکه اگر ما در بارۀ این موضوع صحبت کنیم، فرصت صحبت در مورد مسایل دیگر را از دست خواهیم داد.
کتی گنن
آیا طالبان با شما حاضر به مذاکره خواهند شد در صورتیکه بدانند که ایالات متحده افغانستان را در سال 2011 ترک میکند؟
رئیس جمهور کرزی
من فکر نمیکنم که ایالات متحده افغانستان را در سال 2011 ترک کند.
کتی گنن
ولی آنها میگوند که ما باید انتظار خروج شان را داشته باشیم.
رئیس جمهور کرزی
ما باید با طالبان بعنوان ضرورت افغانستان گفتگو کنیم. مبارزه با تروریزم و افراطگرایی تنها با جنگ به موفقیت نخواهد رسید. و ما باید کاملاًٌ متوجه باشیم، بخصوص ایالات متحده و جامعۀ جهانی، که همۀ طالبان تروریست و یا افراطگرا نیستند. ما با کسانی که جز القاعده و دیگر شبکه های تروریستی هستند مذاکره نمیکنیم. ولی باید تمام تلاش ممکن انجام شود که آنهایی که در نتیجۀ ترس، تلاشی خانه های شان و تهدید و یا هر دلیل دیگری به شورشیان پیوسته اند دوباره به خانه های شان برگردانده شوند و از آنها حفاظت شود. آنها باید مطمین شوند که محفوظ هستند و خانه های شان چه توسط نیرو های افغان و چه نیرو های خارجی مورد حمله قرار نمیگیرند. این کار ما را بسمت موفقیت سوق خواهد داد.
کتی گنن
آیا شما قادر خواهید بود که طالبان را بدون در نظر داشت ملا عمر به پای میز مذاکره بکشانید و یا بدون گتفگو با ملا عمر در این راه موفق شوید؟ آیا شما حاضر خواهید بود که با ملا عمر وارد مذاکره شوید؟
رئیس جمهور کرزی
بله، من در گذشته گفته ام و حالا هم متذکر میشوم که بعنوان رئیس جمهور افغانستان هر تلاشی را برای بر قراری صلح در افغانستان انجام خواهم داد. ولی این کار را نمیتوانم به تنهایی و بدون حمایت جامعۀ جهانی انجام دهم، چراکه حضور جامعۀ جهانی در افغانستان امروز جز حقیقت زندگی ماست و تا زمانیکه ما بتوانیم به روی پا های خویش بایستیم این جز حقیقت زندگی ما باقی خواهد ماند. بنا به دلایلی، خواست من این است که یک روند قوی جذب مجدد و برقراری صلح به حمایت صادقانۀ متحدین بین المللی ما اغاز گردد و این روند توسط خود افغانها رهبری گردد. به این معنا که خود افغانها تصمیم بگیرند که با چه کسانی و چگونه مذاکره کنند.
کتی گنن
پس شما بدون توجه به مخالفت آنها با ملا عمر در صورتیکه حاضر به مذاکره شود، و یا از طریق یک میانجی این کار انجام شده بتواند، مذاکره خواهید کرد و به رئیس جمهور اوباما خواهید گفت "که این یک تصمیم افغانی است و نه تصمیمی که شما باید آنرا اتخاذ کنید".
رئیس جمهور کرزی
تا جاییکه مربوط به منافع افغانستان میشود من به عنوان رئیس جمهور افغانستان تمام اقدامات ممکن را در راستای تامین صلح در افغانستان انجام خواهم داد.
کتی گنن
حتی اگر امریکایی ها بگویند که شما نباید با این شخص وارد مذاکره شوید.
رئیس جمهور کرزی
من این کار را در گذشته نیز انجام داده ام ولی نتیجۀ نداشته است چرا که حمایت جامعۀ جهانی را در این زمینه نداشته ام؟ به این دلیل این روند باید از جانب جامعۀ جهانی حمایت شود ولی رهبری آن را افغانها به عهده داشته باشند.
کتی گنن
پس باید آنها بگذارند که شما بعنوان رئیس جمهور افغانستان تصمیم بگیرید با کی مذاکره کنید، بجای اینکه بگویند مذاکره با ملا عمر را نمی پذیرند.
رئیس جمهور کرزی
مردم افغانستان عمیقاً و قلباً از مبارزۀ بر علیه تروریزم حمایت میکنند، در صورتیکه دشمن بطور کامل بعنوان تروریستی که به منافع جامعۀ جهانی ضرر میرساند و افراد بی گناه را در افغانستان و بقیۀ جهان بقتل میرساند شناسایی شود. مگر در جاییکه هزاران هموطن ما به دلایل نا معلوم مورد تعقیب، آزار و حمله قرار گرفته باشند، اینکار باید توقف یابد.
کتی گنن
بناً، آنها تلاش های شما را در راستای صلح و آشتی در گذشته تحت الشعاع قرار داده اند؟
رئیس جمهور کرزی
بله به شکل سیستماتیک این تلاش ها تحت الشعاع قرار گرفته اند.
کتی گنن
توسط جامعۀ جهانی؟
رئیس جمهور کرزی
بله توسط جامعۀ جهانی، خانه های مردمی که به افغانستان برگردانده شده بودند مورد حمله قرار گرفتند خود شان دستگیر شدند. ما مثال های زیادی از این دسته داریم که جزئیات آن نزد شورای امنیت وجود دارد و در صورتیکه شما خواسته باشید ما میتوانیم آنرا در اختیار شما قرار دهیم.
کتی گنن
مردمی که برگشتند و آمادگی نشان دادند خانه های شان مورد حمله قرار گرفت، هدف این کار چه بوده است؟
رئیس جمهور کرزی
نمیدانم، باید از کسانی پرسیده شود که این کار را انجام داده اند.
کتی گنن
شما در مورد موضوع تلفات ملکی با جامعۀ جهانی بحث ها و مشکلات زیادی داشتید و در این باره همیشه با وضاحت صحبت کرده اید. آیا شما نگران نیستید که با آمدن 30 هزار سرباز دیگر تلفات ملکی بیشتر شوند؟
رئیس جمهور کرزی
یکی از شرایطی که برای افزایش نیرو ها توسط جنرال مک کرستال ذکر شده، حفاظت از مردم ملکی است و ما به همین شرط افزایش نیرو ها را پذیرفتیم.
کتی گنن
آیا این نیرو ها به مقاصد نظامی و انجام عملیات های نظامی استفاده نخواهند شد؟
رئیس جمهور کرزی
هدف باید حفاظت از مردم افغانستان باشد. به این دلیل ما افزایش نیرو های نظامی را قبول کردیم. در مورد سوال اصلی خروج نیرو ها در سال 2011، من باید بگویم که ما افغانها باید از این ضرب الاجل خوشحال باشیم چراکه در نهایت ما باید روی پا های خود بایستیم، حتی با منابع محدودی که داریم. اگر ما افغانها نتوانیم از کشور خود در مقابل تجاوزات داخلی و خارجی دفاع کنیم، هیچ تلاش خارجی نتایج مطوبی برای ما به ارمغان نخواهد آورد. بناً، این ضرب الاجل باعث تشویش ما نبوده بلکه مورال ما افزایش میدهد. ما میخواهیم نیرو های ما افزایش یافته و آموزش و تجهیز شوند. به همان اندازه که این کار به سرعت و به خوبی انجام شود به همان اندازه به نفع افغانستان و دیگران خواهد بود.
در حال حاضر امریکا میلیارد ها دالر را به مصرف میرساند و تلفات جانی زیادی را دور از خانه متحمل میگردد که ما بخاطر آن متاسف هستیم. ایالات متحده میتواند با مصرف منابع خیلی کمتر اردو و پولیس قوی افغان را از نظر تعداد، آموزش و تجهیزات آماده نماید. با این کار مردم افغانستان با جهان در جهت رسیدن به آرمان های مشترک همۀ مان همکار خواهند بود و آنها نیز میتوانند از این طریق مردم شان را محافظت کنند. در حقیت این امر بیشتر به نفع همۀ ما است.
کتی گنن
با وجود انتقادات مربوط به فساد اداری که نسبت به پولیس وجود دارند؟
رئیس جمهور کرزی
این انتقادات بسیار نا عادلانه هستند. فساد در نیرو های پولیس در تمام کشور های جهان بخصوص افغانستان چیز تازۀ نیست. زمانیکه مطبوعات و حلقات سیاسی غربی ما را به فساد اداری متهم میسازند، من به عنوان یک شهروند افغانستان احساس میکنم که تحقیر میشوم.
کتی گنن
گوردن برون نیز در این باره صحبت کرده است. آیا شما از این اتهامات خسته نشده اید؟ فکر نمیکنید که با این اتهامات تحقیر میشوید؟
رئیس جمهور کرزی
این اتهامات همه مصنوعی و واهی هستند و من آنها را تحقیر آمیز میدانم. ولی این اتهامات تاثیری بالای من و مردم افغانستان نمی گذارند. انتخابات گذشته این امر را ثابت ساخت.
کتی گنن
حتی با توجه به اتهامات تقلب در این انتخابات؟
رئیس جمهور کرزی
این تقلب ها توسط افغانها نه، بلکه توسط کسان دیگری انجام شده بودند که من به آن خواهم پرداخت. حالا من خیلی بیشتر در مورد شیوه های رسانه ها و حلقات سیاسی غربی میدانم از اینرو زیاد تحت تاثیر قرار نمی گیرم. گفته های بی اساسی زیادی در بارۀ من در مطبوعات غربی نوشته شده است، در گذشته من تحت تاثیر این گفته ها قرار میگرفتم و فکر میکردم که این گفته ها درست اند. ولی حالا که کاملاً در این مورد میدانم، این کار مرا تحت تاثیر قرار نمیدهد بلکه متعجب میسازد، اما نه به اندازۀ گفته های اخیر ادوارد لیز نویسندۀ انگلیسی.
کتی گنن
به نظر شما با اینکار مطبوعات و حلقات غربی چه اهدافی را تعقیب میکنند؟
رئیس جمهور کرزی
نمیخواهم در این باره صحبت کنم. ما افغانها میخواهیم در بازسازی کشور خود موفق شویم و از فرصت بوجود آمده توسط متحدین مان در مبارزه علیه تروریزم استفادۀ اعظمی کنیم. ما میخواهیم که متحدین ما احساس امنیت کنند و احساس کنند که سرمایه گذاری شان در افغانستان برای امنیت کشور های شان نتیجۀ مثبت داشته و ما هم به اندازۀ لازم از آن نفع برده ایم. ما منافع ملی خود مان را داریم، که عبارتند از امینت، حاکمیت ملی، استقلال و رفاه افغانستان و یک کشور دیموکراتیک. مردم افغانستان مردم دیموکرات هستند و این را باره ها ثابت ساخته اند. بناً، بدون توجه به انتقادات من و مردم افغانستان وظیفۀ خود را که رسیدن به موفقیت در زمینۀ تامین یک آیندۀ بهتر برای افغانستان است ادامه خواهیم داد.
کتی گنن
شما از تهدیداتی که همزمان به این اتهامات مطرح میشوند نگران نیستید، چراکه، بسیار گفته میشود که "ما دیگر چک سفید نمیدهیم، نیرو های بیشتر نمی فرستیم و یا نیر های مان را خارج میکنیم"؟
رئیس جمهور کرزی
ما هیچگاهی چک سفید دریافت نکرده ایم و خوشبختانه هیچگاه به چک سفید عادت نداشته ایم. بعد از یک مطالعۀ طولانی در سال 2004 و 2005، از طریق وزارت مالیه درخواست کردم که 25 میلیون دالر برای حفاظت از رهبران سیاسی و مذهبی و کسانی که در مبارزه با ترویزم با ما همکار بودند و جان فامیل های شان در این راه بخطر انداخته بوند پرداخت گردد، ولی این پول در دسترس ما قرار داده نشد، و همزمان با آن ما تحت تاثیر قواعد سختگیرانۀ صندوق وجهی بین المللی قرار داشتیم که نمیگذاشت ما از پول خود به این منظور استفاده کنیم. نتیجۀ آن این بود که ما صد ها بزرگ قومی و مذهبی، داکتران و انجینیران خود را از دست دادیم. بناً، ما به چک سفید عادت نداریم.
کتی گنن
چه وقت کابینۀ تان را اعلام خواهید کرد؟
رئیس جمهور کرزی
بخشی از آن را هفتۀ آینده اعلام خواهم نمود.
کتی گنن
آیا شما فکر میکنید که غرب بعد از ملاحظۀ کابینه بگوید که این کابینه نشان میدهد که شما به فساد اداری مبارزه میکنید؟
رئیس جمهور کرزی
کابینه باید کابینۀ باشد که مردم افغانستان از آن راضی باشند.
کتی گنن
آیا کابینۀ شما باید کابینۀ باشد که غرب نیز از آن خوشحال باشد؟
رئیس جمهور کرزی
باید کابینۀ باشد که مردم افغانستان از آن خوشحال باشند، به مردم افغانستان خدمت کند، برای آرزو های شان مبارزه کند و پاک و وطن پرست باشد.
کتی گنن
چه اقدامات خاصی را شما میتوانید برای مبارزه با فساد اداری انجام دهید؟ آیا شما فکر میکنید که مشکل فساد اداری به همان اندازۀ است که جامعۀ جهانی میگوید و یا اینکه جامعۀ جهانی درا ین زمینۀ مبالغه میکند؟
رئیس جمهور کرزی
به دلایل سیاسی و دلایلی که ما میدانیم در این زمینۀ بسیار مبالغه صورت گرفته است. این وظیفۀ من و حکومت و مردم افغانستان که با فساد اداری به هر اندازۀ که باشد مبارزه کنیم. چه جامعۀ جهانی در این مورد صحبت کند چه نکند، این مسئولیت ماست که با فساد ادرای مبارزه کنیم.
کتی گنن
شما گفتید که شما و یا افغان ها در انتخابات تقلبی انجام نداده اید و اینکه کسان دیگری این کار را انجام دادند. از نظر شما چه کسانی این کار را انجام دادند؟
رئیس جمهور کرزی
انتخابات افغانستان با اهداف مشخص مورد سوال قرار داده شد تا حکومتی بمیان آید که مشروعیت آن مورد آسیب پذیر و ضعیف باشد. با توجه به شرایط و نبود امنیت انتخابات افغانستان به بهترین نحو ممکن انجام شد. در تمام جنوب کشور نا آرامی وجود داشت، تمام نواحی جنوب کابل مورد حمله قرار گرفتند، حملاتی در بغلان، کندز، تگاب و غوربند صورت گرفتند. ولی با وجود آن، مردم به پای صندوق های رأی رفتند. بعضی از ناظران اروپایی قبل از شمارش آرا خواستار بطلان 1.5 رأی شدند و آن آرا را تقلب آمیز خواندند. سوال اینست که آنها از کجا میدانستند که این تعداد آرا تقلبی بودند، چه کسانی و کدام شبکه های اطلاعاتی آنها را از این مسئله آگاه ساخته بودند، آیا آنها در محلات رأی دهی حضورداشتند، آیا آنها این آرا را شمارش کرده بودند؟ یکی از کارمندان سازمام ملل، پیتر گلبریت، یک روز بعد از انتخابات آنرا تقلب آمیز خواند. او از کجا در این باره میدانست؟ چه کسی این معلومات را به وی داده بود؟
کتی گنن
آیا شما واقعاً فکر میکنید که این کار را امریکا، یا غرب و یا اروپا انجام داده است؟
رئیس جمهور کرزی
من نمیخواهم در بارۀ این موضوعات صحبت کنم. این موضوع به اندازۀ کافی افغانستان را متضرر ساخت، دیموکراسی تحت الشعاع قرار گرفت و به آرای مردم افغانستان تحقیر شد. دوم، آنها گفتند که از جملۀ 1.5 میلیون رای تقلبی نزدیک به یک میلیون آن مربوط به کرزی است. اگر این تعداد آرای تقلبی به نفع من باشد معنی آن اینست که حتی یک رای در پکتیکا، غزنی، زابل، کندهار، خوست و هلمند سالم نبوده و حتی یک مرد و یا زن در این ولایات به پای صندوق های رأی نرفته است. معنی آن اینست که تمام آرا تقلبی بوده است و مردم افغانستان همه متقلب هستند. آیا این امکان دارد که حتی یک مرد و یا زن در این ولایات به پای صندوق های رأی نرفته باشد؟ معنی آن اینست که حتی یک رأی سالم نبوده است، فقط لازم است در بارۀ آن فکر کنیم، حتی یک رأی هم سالم نبوده است، آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟
کتی گنن
چه هدفی در پس این کار نهفته بوده است؟ آنها میخواستند شخص مورد نظر خود را به قدرت برسانند، آیا آنها فکر میکردند که با اینکار میتوانند کنترول بیشتر داشته باشند؟
رئیس جمهور کرزی
من در این باره چیزی نمیدانم، و نمیخواهم به گذشته بروم، ولی مطمینم که با توجه به شرایط آرای مردم افغانستان کاملاً سالم بودند. من بسیار متاسفم که این آرا تحقیر شد و اینکه هنوز هم بعضی از حلقات سیاسی غرب این آرا را تحقیر میکنند و انتخابات افغانستان را تقلب میخوانند تا مرا تحت تاثیر قرار دهند و یا حکومت افغانستان را ضعیف بسازند. ولی مردم افغانستان بخوبی میدانند در مورد آرای شان میدانند و درک میکنند که آرا سالم بوده یا خیر، چرا که خود شان رأی داده اند.
کتی گنن
آیا گفته های گوردون برون، اوباما و هولبروک در این اواخر همکاری با آنها را برای شما مشکل میسازد؟
رئیس جمهور کرزی
خیر، هیچ احساساتی در کار نیست. این به نفع افغانستان است که ما با تمام کسانیکه حاضر به همکاری هستند برای رسیدن به هدف مشترک همکاری کنیم. ما یک هدف مشترک داریم که مبارزه باافراطگرایی و تروریزم، برقراری امنیت در جهان است. ما میتوانیم با برقراری ثبات در افغانستان و تقویت حکومت آن به این هدف برسیم. بناً، ما بدون اینکه احساساتی شویم به همکاری های مان ادامه خواهیم داد.
کتی گنن
شما توانایی های پولیس و اردوی تان را میشناسید. با توجه به تهدابی که گذاشته شده، آیا فکر میکنید که آنها قادر خواهند شد تا کنترول کندهار یا هلمند را در مدت یک سال و نیم آینده بدست گیرند؟
رئیس جمهور کرزی
طالبان آموزش ندیده بودند و حمایت ابر قدرت ها را با خود نداشتند. تنها پا کستان و تعدادی از کشور های جهان عرب آنها را حمایت میکردند. آنها طیارۀ بدون سر نشین نداشتند، ماهواه نداشتند، تانک نداشتند، طیاره نداشتند، تعلیم و تربیه را اجازه نمیدادند، اقتصاد منظم نداشتند، دولت و حکومت نداشتند، ولی با وجود آن امینت داشتند. چه چیز با عث شده که ما نتوانیم امنیت را با وجود همۀ منابع که داریم برای مردم مان تامین کنیم؟ بناً، من فکر نمیکنم که امنیت نمی تواند تنها از طریق منابع عظیم برقررا گردد، برای تامین امنیت مشارکت مردم افغانستان لازم است. این مشارکت در گذشته تحت الشعاع قرار گرفته است. دوم، امنیت باید از طریق همکاری افغانستان و پاکستان تامین گردد. بدون همکاری امنیت به افغانستان باز نخواهد گشت و پاکستان نیز از گزند نا امنی در امان نخواهد بود.
کتی گنن
شما گفتید شما و پاکستان باید تلاش بیشتر نمایید. شما دقیقاً چه کاری را باید انجام دهید؟
رئیس جمهور کرزی:
نیرو های آفغانستان باید آموزش و تجهیز شوند. ما از کمک های جهان برای آموزش و تجهیز نیرو های مان متشکر هستیم. ما باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم تا به مرحلۀ برسیم که خود با استفاده از یک اردوی مدرن طوریکه در کنفرانس ویدیویی توسط رئیس جمهور اوباما تعهد گردید از افغانستان دفاع کنیم.
کتی گنن
اما، بعضی ها میگویند که این کار شاید 20 سال را در بر گیرد.
رئیس جمهور کرزی:
خیر، این کار نباید مدت زیادی را در بر گیرد. ما باید عجله کنیم. ما باید در مورد چارچوب زمان منطقی فکر کنیم و آموزش اردو و پولیس ملی را به اساس امید ها و آرزو ها انجام ندهیم. ما باید در مورد فاکتور های که آموزش نیرو های ما را تحت تاثیر قرار میدهند عملی فکر کنیم. ما باید زمان لازم را برای این کار در نظر بگیرم و همزمان با آن بعنوان یک ملت آنرا بزودی ممکن انجام دهیم، تا که دیگر بیشتر از مدتی که برای آموزش نیرو های امنیتی ما لازم است بار دوش جهان نباشیم.
کتی گنن
سناتور مک کین گفته است که اگر در 2011 مسئولیت دفاع از افغانستان به نیرو های امنیتی این کشور سپرده شود حکومت حامد کرزی ناکام خواهد شد. اگر نیرو های امریکایی از افغانستان خارج شوند، ممکن است وی بقتل برسد.
رئیس جمهور کرزی
اگر مردم افغانستان این حکومت را انتخاب نموده باشند، اگر مردم افغانستان آنطور که لازم است به این حکومت رأی داده باشند، اگر این حکومت به راستی توسط مردم افغانستان انتخابات شده باشد و حکومت مشروع افغانستان باشد، میتواند از این حکومت و کشور دفاع کند. اما اگر ما یک دولت دست نشانده باشیم، با خروج نیرو های خارجی سقوط خواهیم کرد. من طرفدار آن هستم که حکومت دست نشانده با خروج نیرو های خارجی سقوط کند و من از جملۀ کسانی خواهم بود که برعلیه یک حکومت دست نشانده اقدام کنند. بناً، اگر کرزی از طریق یک انتخابات واقعی رهبری مردم افغانستان را به عهده گرفته باشد نباید با خروج نیرو های خارجی ترسی به خود راه دهد، ولی دست نشانده ها باید بترسند چراکه مردم افغانستان با آنها مانند دست نشانده ها رفتار خواهند کرد.
کتی گنن
آیا شما فکر میکنید که این انتقادات آشکار از حکومت شما، و تعیین ضرب الاجل ها، "این کار باید در این زمان مشخص انجام شود" باعث میشوند که حکومت شما احساس کند که طفلیست که با وی برخورد نادرست صورت گرفته است؟
رئیس جمهور کرزی
ما میدانیم که این انتقادات چرا صورت میگیرند. ما برای افغانستان پلان داریم و جامعۀ جهانی برای امنیت خود از طریق برقراری ثبات در افغانستان و ایجاد یک حکومت در افغانستان پلان های دارد. آنها پول مالیات دهنده گان شان را به کشور ما کمک میکنند، و ما به خاطر این کمک های متشکر هستیم. ولی ما میخواهیم که این پول ها به شکل درست و موثر و بالای پروژه های موثر به مصرف برسند. این کار تنها زمانی انجام پذیر خواهد بود که افغانستان یک حکومت مشروع، قوی و یک حکومت قابل احترام برای مردم افغانستان داشته باشد. ایجاد هر نوع ساختار موازی با حکومت توسط جامعۀ جهانی، هر نوع تلاش برای تحت الشعاع قرار دادن حکومت افغانستان و داشتن یک فرد مطیع در بین وزرا و والیان و یا دیگر مقامات که به نفع افغانستان نه بلکه به نفع آنها کار کنند باعث بروز یک فاجعه خواهد شد. بناً، شیوۀ مناسب همانا تقویت حکومت افغانستان استف طوریکه بتواند احترام بیشتر مردم را بدست آورده و آنرا حفظ کند. این تنها راهیست که میتواند ما را به سمت موفقیت هدایت کند.
کتی گنن
اما گفته میشود که امریکایی ها فهرست اسامی یک تعداد افرادی را که ادعا میشود پاک و صادق هستند به شما داده اند.
رئیس جمهور کرزی
ما از چنین فهرستی در صورتیکه به ما ارائه شود استقبال خواهیم کرد.
کتی گنن
آیا چنین فهرستی به شما داده شده است؟
رئیس جمهور کرزی
خیر، آنها چنین فهرستی به من نداده اند. پیشنهادات متفاوتی صورت گرفته اند و آنها میتوانند چنین فهرستی را به ما ارائه نمایند،ولی ما افرادی را انتخاب خواهیم کرد که به نفع افغانستان باشند. تنها افراد وطن پرست و شایسته میتوانند به افغانستان خدمت کنند. تنها کسانی که افغانستان را دوست دارند میتوانند بهترین همکاران جامعۀ جهانی باشند. تنها افغان های وطن پرست میتوانند بهترین همکاران برای امریکا باشند. یک فرد مطیع و فرمانبردار نمی تواند همکار خوبی برای امریکا باشد. چنین فردی یک آلۀ دست خواهد بود و قادر نخواهد بود که به نفع جامعۀ جهانی کار کند چرا که زمینۀ کار برای چنین اشخاص در افغانستان وجود ندارد.
کتی گنن
منظور تان اینست که شما نمیخواهید یک فرد مطیع برای امریکایی ها یا بریتانیایی ها باشید؟
رئیس جمهور کرزی
من یک فرد مطیع برای مردم افغانستان خواهم بود.
کتی گنن
و اگر این کار مخالف آنچه که امریکایی ها، یا بریتانیایی ها و یا کاندایی ها میخواهند باشد، فرقی برای شما نمیکند و شما هدایات واشنگتن یا لندن را نخواهید پذیرفت.
رئیس جمهور کرزی
من هدایات مردم افغانستان را میپذیرم.
کتی گنن
آیا شما از روش های که جامعۀ جهانی میخواهد برای همکاری با شما در دورۀ دوم حکومت تان اختیار کند خسته شده اید؟
رئیس جمهور کرزی
همکاری باید تعریف شود. تعریف من، تعریف افغانی، از همکاری همانا همکاری صداقانه و مخلصانه در جهت رسیدن به یک هدف مشترک است. اگر در این مسیر، یکی از طرفین همکاری مرتکب اشتباه شود، طرف دیگر باید این حق را داشته باشد که به وی را از اشتباهش آگاه سازد تا همه در مسیر تعیین شده بصورت درست حرکت کنند. من این روش را در سال های گذشته اختیار نمودم که با تاسف عدۀ از همکاران مان آنرا نپسندیدند، اما من این روش را باز هم ادامه خواهم داد چراکه لازمۀ موفقیت ما است. من امیدوارم که همکاران ما نیز این روش را پیشه کنند. اما آنچه که صرف یک جانبه باشد به معنی همکاری نیست، بلکه کاملاً با روحیۀ همکاری مخالف است. همکاری یک امر دو جانبه و یک رابطۀ مبتنی بر احترام متقابل، درک حقایق مربوط به هر دو طرف و در نظر گرفتن آن در روابط و اهداف مشترک است.
کتی گنن
آیا شما فکر میکنید که در بیانیۀ مراسم تحلیف تان پلان مشخصی را برای پنج سال آینده ارائه نمودید؟ آیا شما در نظر دارید که پولیس و اردوی افغانستان در پنج سال آینده طوری تقویت شوند که بتوانند رهبری تلاش های تامین امنیت را بدست گیرند؟ آیا شما هنوز هم به این باور هستید که نیرو های بین المللی باید در افغانستان باشند؟
رئیس جمهور کرزی
نه به پیمانه و شیوه های عملیات نظامی امروزی. هر قدر مسئولیت های نیرو های بین المللی کمتر شود به همان اندازه برای آنها و برای مردم افغانستان بهتر خواهد بود. این باید مسیری باشد که ما جهت آموزش و تجهیز نیرو های امنیتی افغانستان روی آن حرکت کنیم.
کتی گنن
امریکا و رسانه های آن همیشه میگویند که حکومت افغانستان باید حکومت قابل احترام برای مردم بوده ویک حکومت فاسد نباشد، اما به گفتۀ آنان حکومت امروزی حکومتی نیست که آنها میخواهند. برخورد شما با این مسئله چیست، چون این موضوع بار ها و بارها تکرار شده است؟
رئیس جمهور کرزی
اگر این گفته ها سیاسی باشند، نباید به آنها توجه کرد. اما اگر این اظهارات بربنیاد حقایق قابل پذیرش برای هر دو طرف صورت گرفته باشند، واضح است که ما مسئولیت داریم تا عملکرد دولت و عرضۀ خدمات و مبازه علیه فساد اداری را بهبود بخشیم. ما همیشه تقاضا های مشروع را به خاطر مردم افغانستان استفبال میکنیم.
کتی گنن
آیا تقاضای آنها از شما مشروع است، به این معنی که آیا آنها تا به حال به شما گفته اند که در کجا فساد اداری وجود دارد و چه کسانی آلوده به فساد اداری هستند؟
رئیس جمهور کرزی
بعضی از این تقاضا ها مشروع بوده اند. اما طوریکه شما میدانید، بعضی از تقاضا های شان سیاسی هستند، از اینرو ما میخواهیم آنچه درست است همان را انجام دهیم و مشغول این کار هستیم.
کتی گنن
آیا فکر میکنید که ادامۀ همکاری شما با ریچارد هولبروک ممکن باشد؟
رئیس جمهور کرزی
من به اساس خواست های شخصی عمل نخواهم کرد، بکله این حکومت های مان هستند که باهم همکاری خواهند کرد. حکومت و دستگاهی وجود دارد که این کار را انجام خواهد داد و من به اساس رابطۀ شخصی با کسی کار نمی کنم. البته میخواهیم دوستی و رابطۀ شخصی برقرار کنم و دوستانی هم دارم. من هیچ مشکلی با آقای هولبروک ویا هر مقام دولت های دیگر ندارم. من برای رسیدن به یک هدف کار میکنم که همانا داشتن افغانستان باثبات، قوی، مرفه و دیمکراتیک و فارغ از تروریزم و استبداد است. هر کسی که بخواهد با ما در جهت رسیدن به این اهداف همکاری کند ما با وی همکاری خواهیم کرد، اما ما به کسانی که به دنبال این هدف نباشند همکاری نمیکنیم.
کتی گنن
از جامعۀ جهانی چه میخواهید؟ خواست رئیس جمهور افغانستان از جامعۀ جهانی چیست؟
رئیس جمهور کرزی
من از جامعۀ جهانی تحقق اهداف قبلاً ذکر شده، موفقیت مبارزه علیه تروریزم، تامین صلح در منطقه، و صلح و ثبات در منطقه را میخواهم.
این کار میتواند از طریق تامین ثبات، تقویت حکومت افغانستان و تحقق انکشاف اقتصادی و بهبود حاکمیت قانون در کشور انجام شود. این کار زمانی ممکن میشود که ما در فضای احترام متقابل باهم همکاری کنیم. اگرمن بعنوان رئیس جمهور افغانستان برای رسیدن به این هدف و به اساس دلایل خودم در مقابل تلفات ملکی و دیگر مسایل اعتراض میکنم و به این دلیل به من توسط حلقات سیاسی غربی یا مطبوعات غربی که نظرات این حلقات سیاسی را انعکاس میدهند بی احترامی صورت میگرد، برای من هیچ مهم نیست، من یک مسیر مشخص دارم که میخواهم روی آن حرکت کنم، مقصدی دارم که میخواهم به آن برسم و باید به آن برسم. این شعار من است.
کتی گنن
آیا شما فکر میکنید که ایستادگی و اعتراض شما به تلفات مکلی با عث این همه بی احترامی نسبت به شما شده است؟
رئیس جمهور کرزی
خیر، شاید این هم یکی از دلایل باشد و شاید هم فاکتور های دیگری باشند که من از آن ها بی خبر هستم. شاید تلاش های زیادی برای بی اعتبار ساختن من انجام شده باشند که من از آنها خبر ندارم، اما برای من مهم نیست.
کتی گنن
آیا اولویت های مشخصی برای شش ما یا یک سال اول دورۀ دوم حکومت تان دارید؟
رئیس جمهور کرزی
بله، من برنامه های خود را در بیانۀ مراسم تحلیف ارائه کردم، و این برنامه ها را به تدریج عملی خواهم کرد.
کتی گنن
آیا به نظر شما ادامۀ کار برادر تان در کندهار تاثیر منفی بر روند مبارزه با فساد اداری خواهد داشت؟
رئیس جمهور کرزی
من در پنچ سال گذشته بار ها و بارها با مقامات غربی در این رابطه صحبت کرده ام، و حتی مکاتیب رسمی برای شان نوشته ام، اما آنها هر بار میگویند که هیچگونه اسنادی در دست ندارند. هیچ کس هیچ اسناد و یا شواهدی بر علیه وی ندارد. بعضی از آنها میگویند که این موضوع کاملاً سیاسی و پروپاگندای کشور ها و یا افرادیست که طرفدار همکاری های ما نیستند. من همیشه متوجه این مسئله بوده ام.
کتی گنن
پس شما نمیخواهید او را از وظیفه اش برکنار کنید؟
رئیس جمهور کرزی
من نمیتوانم این کار را بکنم. من صلاحیت آن را ندارم که شخصی را که توسط مردم انتخاب شده است از وظیفه اش برکنار کنم. از یک سو ما از حاکمیت قانون در این کشور حرف میزنیم و از سوی دیگر رئیس جمهور یک کشور را مجبور میسازیم که مانند یک فرمانروای مطلق العنان عمل کند. من فرمانروای مطلق العنان نیستم. من رئیس جمهوری هستم که با رأی مردم انتخاب شده ام و باید به اساس قانون اساسی کشور عمل کنم. قانون اساسی افغانستان به رئیس جمهور افغانستان این اجازه را نمی دهد که مردم را از خانه، قریه، ولسوالی، ولایت و یا کشور شان برهاند. خوشبختانه من چنین صلاحیتی ندارم پایان

متن مصاحبه با استفاده ازمنابع انترنیتی ترتیب وتهیه شده به مطالعه علا قمندان تقدم است وسلام


December 8th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها